Adviesraden: goeie raad is goud waard

27-07-2018

Adviesraden zijn een belangrijk beleidsinstrument. Zij stellen adviezen op in dossiers die vervolgens aan het schepencollege worden voorgelegd en zo een houvast kunnen zijn voor het bestuur van de gemeente. Lokale adviesraden geven burgers de kans om een bijdrage te leveren aan het gemeentelijke beleid. Zo ook in Herk-de-Stad.

Of het nu gaat om het kiezen van een nieuwe straatnaam, het plaatsen van nieuwe speeltuigen, of grote dossiers van ruimtelijke ordening, de Herkse inwoners, die soms expert, soms gewoon geëngageerd zijn in deze materie, geven onze beleidsmakers de nodige handvaten om tot een juiste beslissing te komen. Het geeft de Herkenaar een stem in het college van Burgemeester en Schepenen en in de gemeenteraad. Vandaag telt onze gemeente 17 adviesraden waarvan de leden hun vrije tijd onvoorwaardelijk inzetten. Zij geven hun zienswijze op eigen initiatief of op vraag van het bestuur. Iedere inwoner van Herk-de-Stad kan zich opgeven om te zetelen in een adviesraad naar keuze.
Via de website van de gemeente kan je steeds de contactgegevens terugvinden van de gewenste adviesraad. Voor de volgende legislatuur willen wij ijveren voor een overkoepeling van de adviesraden, met name “de verenigde adviesraden”. Zo willen we over alle raden heen komen tot nieuwe werkvormen, communicatiemiddelen en goede praktijkvoorbeelden. En dat komt Herk alleen maar ten goede!
Interesse om deel te nemen aan één van de onderstaande adviesraden? Neem een kijkje op de website van Herk-de-Stad > adviesraden.