Louis Coemans: Bouwheer voor het Katholiek Basisonderwijs in Herk-de-Stad

19-07-2018

Louis werd in 1939 geboren in Schulen en is er ook blijven plakken. In 1961 begon hij zijn loopbaan als leraar Nederlands in het TAI te Herk-de-Stad. Na zijn pensioen kon hij het onderwijs nog niet loslaten en werd hij in 2000 aangesteld als voorzitter van de VZW Katholiek Basisonderwijs en BLO Herk-de-Stad.

De VZW omvatte 5 scholen: basisschool voor jongens in het toenmalige Amandinacollege, de school voor buitengewoon onderwijs op dezelfde campus, een meisjesschool op campus Ursula, basisschool Schulen en basisschool Donk.

Wat was je eerste bekommernis na je aanstelling?

Na een doorlichting, samen met ons bestuur, was er voor ons één groot knelpunt: de infrastructuur was totaal verouderd. Met onze werkingsmiddelen was het een zware investering om voor alle kinderen nieuwe scholen te bouwen. Maar toch deed ik toen een stellige belofte: “Bij het einde van mijn mandaat als voorzitter wil ik dat al onze kinderen en personeelsleden in onze scholen kunnen genieten van een moderne infrastructuur, aangepast aan de 21ste eeuw!”

Als kleuterleidster in Schulen, hoorde ik je dat zeggen op een nieuwjaarsreceptie en dacht: “Louis zijn mandaat zal dan wel heel lang moeten duren!”

Het liep ook niet van een leien dakje. De wachttijden voor subsidies door de overheid werden jaar na jaar langer en je mag niet beginnen bouwen zonder definitieve goedkeuring. Ook het financiële plaatje voor het totale project deed me even naar adem happen.

Welke school was de eerste gelukkige?

Donk kwam het eerst aan de beurt: in 2007 stond in Donk een nieuwe school met alles erop en eraan! Ondertussen werd er ook druk onderhandeld met het secundair onderwijs, want ook daar stonden heel wat bouwprojecten gepland. Om de hele reorganisatie van het katholiek onderwijs in Herk-centrum te verwezenlijken was er ook een uitwisseling van gebouwen noodzakelijk. Er werd beslist de lagere jongensschool te verhuizen naar campus Ursula en daar één gemengde basisschool te vormen.

Waar moest je al die klassen onderbrengen?

Natuurlijk was er te weinig ruimte en kwam er naast renovatie ook een noodzakelijke ruime nieuwbouw voor basisschool Sint-Martinus op campus Ursula. Ideaal was ook de BLO te verhuizen naar campus Ursula. Hier geen nieuwbouw maar wel een grondige renovatie. Alleen de buitengevels bleven bewaard maar binnen ondergingen alle lokalen langs de Diestsesteenweg een spectaculaire metamorfose, zodat de BLO wellicht de mooiste lokalen heeft van al onze scholen.

En Schulen, het schooltje waar ikzelf als kleuterleidster mijn hele loopbaan doorbracht, moest het voorlopig stellen met enkele geslaagde renovatiewerken.

Schulen was inderdaad ons zorgenkind.  De aanvraag om subsidies gebeurde reeds in 2002 maar bij elke vraag kregen we te horen dat de wachtlijst weer verlengd werd, maar nu, in 2018 is het eindelijk zover. De kinderen en het personeel hebben hun intrek genomen in prachtige nieuwe lokalen en een mooie polyvalente zaal. Nu wordt de laatste hand gelegd aan de verfraaiing van de speelplaats.

De voorzitter heeft dus zijn belofte ingelost!

En ik mocht dan ook mijn mandaat als voorzitter beëindigen, dankbaar dat ik, samen met een hechte groep vrienden-bestuursleden, directies en personeelsleden, mijn steentje mocht bijdragen om dit alles te verwezenlijken.
De nieuwe VZW “Katholiek Onderwijs Halen-Herk-de-Stad” plant voor de nabije toekomst ook renovatiewerken en nieuwbouw in onze andere Herkse basisscholen Berbroek en Schakkebroek.

Tot slot even vermelden dat Louis niet alleen in het onderwijs actief was Zo stichtte hij in 1969 de tafeltennisclub van Schulen en ook daar sloeg hij aan het bouwen, want TTC Schulen was onder zijn voorzitterschap de eerste Vlaamse club die met eigen middelen een eigen lokaal bouwde!