Meer handel in Herk-de-Stad

27-07-2018

De afgelopen bestuursperiode besteedde het stadsbestuur meer aandacht aan de lokale handel en middenstand. Zo moesten handelsruimtes geen nieuwe parkeerplaatsen meer voorzien. Het stadsbestuur voorzag hierin zelf o.m. door de aanleg van een aantal nieuwe parkeerplaatsen voor de handel aan de kerk van Herk centrum.

Ook werd, in vergelijking met het verleden, de Markt veel minder afgesloten. Voor het doorgaand verkeer werd in het vergunningenbeleid steeds een handelaarsvriendelijk accent gelegd. Doch dit alles blijft vaak een moeilijke oefening: te veel regels, soms te starre denkpatronen of een gebrek aan begrip bij betrokkenen, verkeerstechnische belemmeringen, en jammer genoeg ook al eens onverdraagzaamheid van concurrenten of toevallige voorbijgangers. Het volgende stadsbestuur zal van de Herkse handel een prioriteit moeten maken nu we de mogelijkheden hebben en de nood aanvoelen.
Concreet kan er zo ingezet worden op:

• Vrijstelling/vermindering van de onroerende  voorheffing voor starters
  • Het aanwerven van een detailhandel-ambtenaar
  • Een actieve prospectie van burgemeester, algemeen  directeur en leden van het Schepencollege naar  kandidaat-starters voor Herk-de-Stad
  • Het bevorderen van de bouw van kwalitatieve  en ruime handelslocaties
  • Screening van het beleid en bestuur  op ‘handelsvriendelijkheid’