Inwoners maken somtijds hun beklag over het vele en zware verkeer in Herk-de-Stad. Straten zoals de Pierpontstraat, de Doelstraat en ook nog de Rummenweg (deze door de werken in Geetbets) zijn dikwijls het speelterrein van te veel maar ook vaak te zwaar verkeer.

Dit werd reeds meermaals doorgegeven aan de Vlaamse Overheid die bevoegd is voor de vele en belangrijke Gewestwegen op ons grondgebied. En wat blijkt nu? Door de invoering van de Kilometertaks voor vrachtwagens worden vaak – hoe zou je zelf zijn – alternatieve wegen uitgezocht door vrachtvervoerders. En in Herk-de-Stad is onze Sint-Truidersteenweg zo een ‘alternatieve weg’ waar nog geen Kilometertaks op geheven wordt.

Metingen hebben nu uitgewezen dat sedert de invoering van deze Kilometertaks het vrachtverkeer op de Sint-Truidersteenweg met 30 à 40 % is toegenomen. De oplossing is simpel en zal ook worden ingevoerd: ook een Kilometertaks op de Sint-Truidersteenweg.

Wellicht zal hierdoor het verkeer op wegen als de Rummenweg, de Pierpontstraat en de Doelstraat terug gaan afnemen. De Vlaamse Overheid heeft dit aangekondigd zodat dit probleem alvast weer van de baan zal zijn.